Bekkenoefentherapie

Voor wie is bekkenoefentherapie geschikt?

- Vrouwen met rug- of bekkenklachten tijdens of na de zwangerschap
- Mensen met incontinentieklachten voor urine of ontlasting
- Mensen met een gespannen bekkenbodem

Rug- of bekkenklachten tijdens of na de zwangerschap

Tijdens de zwangerschap verandert er heel wat in het lichaam, de buik wordt groter en zwaarder waardoor het zwaartepunt van het lichaam verandert. Ook spelen hormonen een rol, het gevolg hiervan zijn soepeler bindweefsel en spieren en gewrichtsbanden. Dit kan rug- en bekkenklachten geven, met name tijdens lang staan, lang lopen, traplopen, lang zitten, opstaan van de stoel en omdraaien in bed.

U kunt hier iets aan doen door goed op uw houding te letten. Een symmetrische belasting van het bekken is belangrijk om het bekken in balans te houden. Op één been staan ‘hangen’ of met de benen over elkaar zitten verergeren dan ook de klachten. Een aantal houdingen en bewegingen geven het bekken juist extra stabilisatie zoals de kleermakerszit. Zo kan, door de juiste houdingen aan te nemen, de pijn verminderen, helemaal verdwijnen is niet altijd mogelijk. Belangrijk is dat de pijn acceptabel wordt en dat men ervaart dat men zelf invloed kan uitoefenen op de klachten.

Na de bevalling is het goed om de bekkenbodemspieren weer te trainen. Het kan ook dat de dwarse buikspieren verzwakt zijn, deze zorgen voor stabilisatie van het bekken. Niet alleen de kracht is belangrijk maar ook de timing van het aanspannen van de dwarse buikspieren in samenwerking met o.a. de rugspieren.

Er wordt gewerkt volgens de methode van Cecil Röst, deze is gericht op houding en beweging en sluit goed aan bij de visie van oefentherapie Cesar, zie ook http://www.bekkentherapie.nl

Incontinentieklachten

Tijdens de behandeling wordt u zich meer bewust van de bekkenbodem en leert u deze aanspannen en ontspannen. Ook het uithoudingsvermogen van de bekkenbodem wordt getraind en indien nodig de kracht van de ondersteunende buikmusculatuur. Er wordt naar uw houding gekeken en welke invloed dat heeft op uw bekkenbodem en de organen die daar op rusten. De ademhaling speelt ook een belangrijke rol, het is ideaal als deze synchroon loopt met het aanspannen van de bekkenbodem.

Een gespannen bekkenbodem

Ook een gespannen bekkenbodem kan klachten geven, denkt u dan aan:

- Vaak en kleine beetjes plassen
- Moeite met plassen
- Obstipatie of juist (overloop)diaree
- Pijn in de onderbuik of rug
- Vaker blaasontsteking
- Pijn tijdens de gemeenschap
- Urineverlies

De therapie is dan meer gericht op bewustwording van spanning, ontspanning van de bekkenbodem, algehele ontspanning, rust in het hoofd, een ontspannen houding.

Bekkenoefentherapie wordt uitgeoefend door