Wat is dry needling?

Het myofasciale pijnsyndroom (MPS) is een van de meest voorkomende oorzaken van (chronische) pijn in het bewegingsapparaat. Dit pijnsyndroom ontstaat door de aanwezigheid van zogenaamde triggerpoints (pijnlijke punten) in een spier of meerdere spieren. Door middel van het toepassen van Dry Needling kan een fysiotherapeut deze pijnpunten “aanprikken” met behulp van een “droge” acupunctuurnaald. Op deze manier zal een spier snel en langdurig ontspannen. Dry Needling is een zeer effectieve methode voor de behandeling van myofasciale pijn. Deze vorm van behandeling wordt sinds 2005 toegepast door fysiotherapeuten die zich hebben laten scholen in het toepassen van Dry Needling.

Dry Needling: niet hetzelfde als acupunctuur

Dry Needling gebruikt een “droge” (dry) acupunctuurnaald en er wordt geen vloeistof in de spier gespoten. Bij klassieke acupunctuur worden, vaak oppervlakkig, meerdere naalden gedurende langere tijd in het lichaam gezet. Dry Needling gebruikt eenzelfde soort naaldje, maar die is specifiek gericht op de “triggerpoints” die kort gestimuleerd worden.

Wat is een “triggerpoint”?

Een triggerpoint is een verkrampt plekje in een spier dat naast lokale drukpijn ook vaak pijn “op afstand” veroorzaakt. Zo kan een triggerpoint in een van de schouderspieren pijnklachten geven in de (boven)arm en kan een triggerpoint in de bilregio lage rugklachten en/of (boven)beenklachten veroorzaken.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

- Pijn en stijfheid lokaal in de spier en ook “op afstand”
- Bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
- Verminderde kracht in de betrokken spier(en)
- Pijnontwijkend gedrag
- Hoofdpijn, aangezichtspijn en/of kramp

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan?

- Acuut: bijvoorbeeld door een verkeerde beweging of een ongeval
- Chronisch: bijvoorbeeld door een langdurig verkeerde houding
- Langdurige overbelasting van bijvoorbeeld de arm, schouder en/of nek zoals bij gebruik van de   computer
- Overbelasting en/of blessures bij sporters
- Verkramping van spierweefsel
- Langdurige afwezigheid van beweging bijvoorbeeld door gips of spalk
- Psychologische factoren zoals stress en/of depressie
- Voetafwijkingen of verschillen in beenlengte
- Slaaptekort

Wat doet de fysiotherapeut?

De fysiotherapeut zal eerst door een gesprek en een gericht onderzoek uw klachten nader analyseren. Daarna worden de spieren verder onderzocht, die mogelijk uw pijn veroorzaken. Specifiek wordt in de spieren gezocht naar triggerpoints.

Waar richt de behandeling zich op?

De behandeling is gericht op het “aanprikken” van de aanwezige triggerpoints. Via het gericht aanprikken met het naaldje worden deze punten gevonden en gedeactiveerd.

Hoe voelt Dry Needling aan?

Het inbrengen van het naaldje voelt u bijna niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt spant de spier zich even lokaal aan. Dit geeft kortdurend een soort gevoel van “kramp”. Daarna ontspant de spier zich weer en kunt u gemakkelijker bewegen. Vaak voelt het behandelde gedeelte wel wat vermoeid en/of stijf aan. Echter is dit meestal van korte duur.

Wat gebeurt er daarna?

U krijgt oefeningen en gerichte adviezen mee om de verbeterde situatie te behouden.

Wat kost Dry Needling?

De behandelmethode Dry Needling is een onderdeel van een normale fysiotherapeutische behandeling. Indien u aanvullend verzekerd bent, vallen in principe de kosten voor Dry Needling hieronder.